pátek 31. března 2017

Křinec, Chotuc a Bošín - první jarní výlet

Den výletu: So  26.3. 2017
Nedaleko Nymburka je na malé ploše spousta nám neznámých zajímavostí. Třeba jeden krásně zchátrachtilý hřbitov.
Naložili jsme kolobky do auta a vydali se navštívit městečko Křinec, kopec Chotuc, vesničku s dvěma kostely - Bošín. A nakonec pozůstatky zámku Kuncberku.
Byli jsme tady na Mapy.cz

Parkujeme pohodlně na náměstí v Křinci a vydáváme se kousek po silnici směrem na Chotuc.
Za chvilku silnici opouštíme a sledujeme naučnou stezku, kterou vytvořili studenti gymnázia Nymburk. Chotuc je přírodní památka - každoročně se kosí louky, aby nezarůstaly nálety - roste tu např. lilie zlatohlavá, žije otakárek fenyklový a ještěrky...

Místy se otevře vyhlídka do kraje - za Rožďalovicemi dokonce vidíme trochu Krkonoše!
(Je to hodně přizůmováno)

Vrch Chotuc
je významné místo v krajině a v životě lidí. V 5.a 6. století přnl tu bylo pravěké hradiště lidu popelnicových polí. Hradiště bylo rozvráceno po příchodu Keltů.
Význam Chotuce byl obnoven s příchodem Slovanů. Na bývalém pohanském pohřebišti byla asi ve 13. století postavena kaple Nejsvětější trojice, a tak se Chotuc stal poutním místem pro věřící z širokého okolí - poutě se konaly ještě v první polovině 20. století. Dnešní podoba kaple má svůj původ v době kolem roku 1500. Poslední rekonstrukce svatostánku proběhla v letech 1997-98.
Hřbitov kolem kaple existoval již za třicetileté války a kolem roku 1953 se na něm přestalo pohřbívat. Chátrající hrobka místního továrníka Eduarda Vonky byla zřízena kolem roku 1900.

hrobka místního továrníka Eduarda Vonky

Rekonstrukce kaple vevnitř se omezila jen na podepření, raději se tu dlouho nezdržujeme.

Velké smutné anděly mám ráda a

taky staré kříže...

Chotuc je svědecký vrch.

(Svědecký vrch  je osamocená vyvýšenina, která byla vytvořena erozní činností
Označení svědecká hora odráží skutečnost, že právě tato osamocená hora, popřípadě skupina hor, zachycuje ve svém tělese jinde již oderodované horniny a svědčí o původní výšce povrchu.)

Svědecký vrch Chotuc je významným geomorfologickým prvkem krajiny. Je tvořen opukou - sedimentem druhohorního křídového moře.  Část opukových vrstev je odkryta profilem v lomu na jižním úbočí svahu. Vrcholová plošina kopce "svědčí" o původní nadmořské výšce místní krajiny.

Opuka
Svým složením je opuka  písčitý až prachový slínovec, obsahující mikroskopické jehlice z koster mořských živočišných hub, šupinky světlé slídy a zrnka zeleného nerostu glaukonitu, který vznikal na dně mělkých šelfových moří s bahnitým dnem. Prohřáté moře bylo plné života, proto zde dnes nacházíme řadu zkamenělin, např. ramenonožců, mlžů nebo ježovek. Hornina byla v minulosti oblíbeným stavebním materiálem.

Od kaple a hřbitova pokračujeme travnatou cestou dolů na druhou stranu kopce.

obec Mečíř - tudy pojedeme
 Dolů to je na kolobkách sešup, ale zvládáme to. Dál už pohodově jedeme jen po silnici.

Chotuc od Mečíře

Výhled na Bošín

Blížíme se k Bošínu

Bošín je vesnička se dvěma kostely.
Nejdřív si prohlížíme katolický kostel Nanebevzetí Panny Marie. Vypadá hodně otlučeně, ale zřejmě je to i tím, že už se začal opravovat a zrovna je ve fázi odstraňování toho, co se už nedá zachránit. Aspoň o tom svědčí cedulka na dveřích: Obnova tohoto objektu je prováděna s využitím finančního příspěvku poskytnutého Ministerstvem kultury v rámci programu obnovy vesnických památkových zón a Vesnických památkových rezervací

zase krásný velký anděl...

Druhý kostel je evangelický - patří sboru Českobratrské církve evangelické.

Od hřbitovní zdi vidíme zase Chotuc.

Bošín je ale také vesnická památková rezervace lidové architektury Polabí. Původně jsme si chtěli domky prohlédnout, ale od kostelů vede dolů hlaďoučká silnice, tak jedeme a jedeme, až jsme na křižovatce, kde je i  kaple sv. Jana Nepomuckého.

Bošínu jsme tedy nechali také nějaké to tajemství.
I když ani to ne - tady jsou  památné domky v odkazu:

Kaple sv.Jana Nepomuckého

A za kaplí vede cesta k lesíku s pozůstatky zámku Kuncberk

Kopec byl slovanským hradištěm obklopeným hlubokým příkopem a valem. Na hradišti byla postavena tvrz, přestavěná roku 1450 na hrad, který zpustl v 16. století. V letech 1659 - 1680 postaven osmiboký zámeček, obklopený gloriety, besídkami a visutými verandami v korunách lip. Zbořeno v roce 1891.

Nejdřív nic nevidíme - jen travnatý lesík.

Ale pak málem spadneme do studny.

A jsou tu i další prohlubně - asi sklepy

Skrz stromy vidíme věž kostela v Křinci

Sjíždíme  do Křince - k zámku. Projedeme se parkem.

Zámek je přes zimu zavřený i kavárna. Tady je odkaz na stránky:

A ještě pohled přes park na blízký kostel sv. Jiljí.

Celý okruh neměřil ani 9 km, ale tolik objektů k vidění tu bylo!

V textu je čerpáno z informačních cedulí naučné stezky Chotuc.