čtvrtek 24. října 2013

Podzimní výlet do zámeckého parku Veltrusy

Datum výletu: Ne 13.10.13
Parkujeme v obci Veltrusy nedaleko vstupu do parku Hlavní (erbovní) branou. (Brána prochází opravou, tak nemám obrázek.)
Park je otevřen celoročně od úsvitu do soumraku.

---------
Více o zámku a parku jsem načetla tady:
a zaujalo mě toto:
  • Zámek je významným dílem vrcholného baroka z 1. poloviny 18. století. Postavit si ho dal Václav Antonín Chotek (1674-1754), místodržící v Čechách.
  • Pan  Chotek vybudoval tzv. okrasný statek - to zní zvláštně, ale znamená to spojení příjemného s užitečným - zámek a park byly vytvořeny tak, aby byla spojena okrasná stránka s užitkovou formou. Samozřejmostí bylo zachování zemědělských ploch, které přinášely panství finanční zisky. Zemědělské plochy byly zručně zakomponovány mezi okrasné složky. V této koncepci je veltruský zámecký areál unikátní nejen na českém území, ale i v Evropě.
  • Byl vybudován vodní kanál, který procházel celým zámeckým parkem. Po tomto kanálu (uměle zbudovaným pravým ramenem Vltavy) se Chotkové velmi rádi plavili na lodičkách a zastavovali na nejrůznějších místech, kde si nechali postavit četné pavilony a další odpočinková místa, která hojně využívali k relaxaci a občerstvení.
  • V roce 1754 se uskutečnil v zámeckých a parkových prostorách první vzorkový veletrh na světě pod názvem Velký trh tovarů Království českého za účasti panovnice Marie Terezie a Františka Štěpána Lotrinského.
  • Na zámku i v parku se do nynější doby natáčelo několik desítek filmů, televizních inscenací, pohádek, seriálů či dokumentárních a soutěžních pořadů. Z těch nejznámějších jmenujme alespoň: Amadeus (1984), Rudý baron (2008), Babí léto (2001) hl. role: Vlastimil Brodský, Stela Zázvorková

K zámku míříme od jihu. Po pravé straně cestu  lemuje plot daňčí obory, daňky jsme však nezahlédli. Spíš asi ráno nebo večer.

Zámek je v rekonstrukci, tak obrázek zdálky.

Park má být také domovem zajíců a bažantů. Bažanti nepocházejí z umělého chovu z bažantnice, ale z přirozeného chovu, proto si zachovali ve velkém i přirozené zvyky, např. hřadování  na
stromech.
Míjíme kapličku Charlotty Chotkové, kterou – jako i další stavby, ke kterým je přístup „zdobí“ cedulka „Prověřeno statikem“. Nevíme, zda  se váže k letošním povodním nebo ještě k r. 2002. Další cestou nacházíme i zábrany k některým pavilonům - např. k Chrámu přátel venkova a zahrad...

Přecházíme Charlottin mostek.

Přicházíme

k zámku, který je opravován, takže se dá fotit jen po částech.

Na severní straně k němu přiléhá čestný dvůr, který uzavírají alegorické sochy dvanácti měsíců a čtyř ročních období z dílny Matyáše Bernarda Brauna.

tady je kupříkladu srpen

Od zámku se vydáváme na sever barevnou alejí

mezi poli, to je ta užitková část panství. V poli je několik remízků, které nejde nefotit - pořád a pořád. A stromy aleje také!

Na konci aleje  u domku , který býval sušárnou ovoce, odbočíme doprava a dostáváme se k okrasné části parku. Na mostě Emissarius leží  sfinga.

Úplně vzadu je  vidět sušárna ovoce

Hned vedle kanál protéká Egyptským pavilonem - spíš zříceninou. Sem asi Chotkové pluli na loďkách na piknik

Odvážně jsme vstoupili dovnitř - malými okénky na schodišti bylo vidět na kanál a pak už jen tma a černá kobka dole. Zase posloužil telefon - Aplikace Screen Light (ale jsou i různé jiné) nahradila baterku.

Příjemnou alejí se dáváme na zpáteční cestu.

je vidět i Říp

Zase ten remízek z druhé strany a část aleje, kterou jsme šli

Jsme zas u zámku

a cestou k zámecké restauraci sluníčko krásně prosvítilo keřík

Pak už na parkovišti vidím pro mě neznáme plody