pondělí 2. září 2013

Posázavskou stezkou z Pikovic na Raisovu vyhlídku a zpět

Den výletu: So 24.8.13
Podnikli jsme nenáročný pěší výlet podél Sázavy pod Medníkem z Pikovic Posázavskou stezkou přes Klimentovu vyhlídku na Raisovu vyhlídku a zpět.
Kde jsme byli na Mapy.cz

Parkujeme v Pikovicích na parkvišti u kempu.  Naše cesta vede po červené značce. Je krásně, jen trochu oblaků. Jdeme podél řeky přes louku, napravo se zvedá Medník

pak už po Posázavské stezce hezky ve stínu, vzduch příjemně voní a teplo je tak akorát.  Na protější straně řeky vede trať Posázavského pacifiku - a vlak jede, právě když jsme u Pikovické jehly
Posázavský pacifik za Pikovickou jehlou

(skalní zub, také zvaný Pikovický komín - tyčí se 20 m nad železniční tratí a 40m nad hladinou Sázavy, na jeho vrcholku je dřevěný kříž).
Pikovická jehla
V místě zvaném Na Babách zrovna probíhá akce místních - rekonstrukce památníku vorařům. Je to u pamětní desky na Posázavskou stezku.

Přitom také ořezávají polámané větve stromů po nedávných bouřkách, aby na balvanech bylo bezpečno.

Cesta vede pohodlně romantickým údolím. Nad námi vidíme na obou stranách chaty - úplná orlí hnízda.

Potkáváme studánku - s vodou i s hrnkem :)

A už stoupáme ke Klimentově vyhlídce.

Na druhém břehu za lesíkem
leží Luka pod Medníkem (to se mi to rýmuje :))
Klimentova vyhlídka

Na vyhlídce tabulka říká: Josef Kliment (1858 - 1938), učitel, dlouholetý pracovník Klubu českých turistů, autor průvodců.
Chvíli na vyhlídce posedíme a  pokračujeme ještě trochu dál na Raisovu vyhlídku. Tabulka tady jen konstatuje, že spisovatel navštěvoval tato místa.

Většinou děláme kruhové výlety, ale někdy je také dobré jít tam a zpět. Až cestou zpátky si všímáme balvanu - vypadá jak zkamenělá želva.

Na Babách je přímo na cestě v plném proudu oslava rekonstrukce památníku vorařům - jen s obtížemi se probíjíme :)
A na druhém břehu jsou části svahu místy úplně vydlážděné.

A na druhém břehu hledáme také vyhlídku Třeštibok, kde jsme bvli na jaře.  Nejsme si jisti - někde tady to bylo..
Kde je Třestibok?
Třeštibok je zvučné slovo - název vznikl z toho, jak se tříštila o skály voda a trochu také vory, které tudy proplouvaly.

Část naší cesty vedla souběžně s naučnou stezkou "Na Medníku" - viz níže odkaz na mapu.
Tady je , co mě zaujalo
  •  o vodáctví v Čechách. Začátky vodáctví se datují zhruba do druhé poloviny 19. století. V roce 1866 byl v Evropě založen první kanoistický klub. Na české vody první kanoe vplula roku 1875, kdy ji lékárník z  Roudnice Ferdinand Zinke koupil od anglických handlířů společně se závodními koňmi. Ale byla dlouho první a jediná. Velkou zásluhu na propagaci turistického vodáctví má  Klub českých turistů.
  • o řece Sázavě, která vytéká z rybníku Velké Dářko (severně od Žďáru nad Sázavou), oblíbená je oblast  Stvořidla (mezi  Světlou  a Ledčí) - sjízdné jen na jaře nebo když je hodně vody. Od Ledče nad Sázavou je už řeka celoročně sjízdná. Od počátku 12. století je doloženo plavení dřeva. Dřevo bylo dopravováno ze Světlé nad Sázavou do Davle - 142km.
  • Jedna tabule je věnována Posázavskému pacifiku - trati Praha - Vrané - Čerčany(s odbočkou na Dobříš) a Čerčany - Kácov - Světlá nad Sázavou. A další studánkám, pramenům a potůčkům.

Ušli jsme pohodlně asi 8,5 km.