pondělí 4. listopadu 2013

Telefonní aplikace pro výlety a procházky#1


Mám ráda papírové materiály - mapy, průvodce, letáčky z informačních center a tabule naučných stezek.
Ale telefon také poskytuje aplikace, které výletům a procházkám účinně pomáhají. A o první várce těchto aplikací je tento příspěvek..


------
Většina naší rodiny má telefon se systémem Android, výjimku tvoří dcera D*, která si potrpí na přístroje s okousaným jablkem :)
V příspěvku uvádím aplikace pro Android a třeba D* občas připojí nějaký ajfouní nebo ajpedí komentář :)

Mapy.cz
Jednička jsou určitě mapy. Nejradši mám turistické Mapy.cz. Protože v nich jsou naše české skvělé turistické značky. Google maps jsou dobré jiným způsobem - do města a do ciziny a kvůli Street view. A taky Google Earth.

pro získání více  informací k telefonní aplikaci Mapy.cz
https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.seznam.mapy

Výborná je  možnost stažení mapy celé České republiky přímo do mobilního telefonu (do 400 MB)
Nemusíme pak mít zapnutá mobilní data a díky gps vidíme, kde jsme - modrý puntík na mapě.
                                         

  • Několikrát jsme trochu zabloudili a modrý puntík nás spolehlivě vyvedl na správnou cestu. 
  • Nebo se můžeme jednoduše ujistit, kolik jsme už ušli. Ani nepoužíváme navigaci, toto úplně stačí.
  • Několikrát jsme také následovali "vidličky" a našli si restauraci i v místech pro nás neznámých - a tak.. no, prostě mapy :)
Pro on-line použití je třeba mít aktivní službu  IvM  - Internet v Mobilu. (Za sebe mám mobilní data noormálně vypnutá, zapínám je jen pro konkrétní použití. Záleží ale asi na konkrétním telefonu, jak je to u něj snadné)

ZÁLUDNOSTI Map

  • GPS ukazuje většinou dost přesně. Ale např. když jsme šli údolím Sázavy, úzkým a hlubokým, modrý puntík se ukázal na druhém břehu řeky - tam, kde jsme nebyli.
  • Občas je na Mapy.cz chyba - nám se stalo u Kounic, že jsme si chtěli projet na mapách vyznačenou naučnou stezku, ale ta byla zprovozněna jen částečně. A my se museli prodírat kopřivami a nakonec jsme se dali na ústup. 
  • V režimu off line mapy nelze používat vyhledávání, ale mapu lze snadno roztáhnout nebo zmenšit, takže vyhledání jiného místa, než kde zrovna jsme, je snadné


Kombinace dvou aplikací na počasí  - Meteoradar a Aladin
Meteoradar
pro získání více  informací
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.androworks.meteor

Je to mapa Česka, která ukazuje, kde prší. A intenzitu srážek.
Lze nastavit úroveň průhlednosti.
Lze jednoduše zvětšovat a zmenšovat mapu.
Sekvence snímků v průběhu dvou předchozích hodin.
 
                                             
Je třeba mít aktivní službu  IvM  - Internet v Mobilu. (Za sebe mám mobilní data noormálně vypnutá, zapínám je jen pro konkrétní použití. Záleží ale asi na konkrétním telefonu, jak je to u něj snadné)

  • Např. jsme  v létě seděli v restauraci u Labe, bylo polojasno a už jsme chtěli pokračovat v cyklojízdě. Ale Meteoradar ukazoval, že se blíží malý zelený flek se žlutým jádrem. Tak jsme uklidili kola pod střechu a v suchu přečkali prudkou přeháňku. Fakt :)


ZÁLUDNOSTI Meteoradaru

  • vypozorovali jsme, že v létě se nemusíme vůbec bát tmavomodrých fleků. Myslím, že se srážky vypaří dřív, než dopadnou na zem. Ale na podzim už to tak není. Jen jsme ještě neurčili teplotu, při které je třeba modrý déšť očekávat.
  • Stalo se nám teď v září Krkonoších, že mraky byly velmi nízko a mrholilo. Ale na mapě déšť vůbec nebyl.


Aladin
pro získání více  informací
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.androworks.meteorgram

Předpověď počasí - teploty, větru, srážek, vlhkosti, tlaku na dnes, zítra a pozítří
průběžně aktualizovaná
Pro celou Českou republiku na úrovni obcí- lze nastavit např. pro Řevnice nebo Průhonice.....
tady je příklad pro teplotu a srážky (sněhové i dešťové)
Je třeba mít aktivní službu  IvM  - Internet v Mobilu. (Za sebe mám mobilní data noormálně vypnutá, zapínám je jen pro konkrétní použití. Záleží ale asi na konkrétním telefonu, jak je to u něj snadné)



Používám každý den!

Pubtran (Jízdní Řády)
pro získání více  informací
https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.fhejl.pubtran

Jízdních řádů je asi víc, ale já mám nejradši Pubtran. Používáme hlavně pro cesty MHD po Praze. Často nabídne nové osvěžující spojení. Např. vlakem z nádraží Holešovice do Libně a odtud vlakem do Klánovic. Někdy je to opravdu rychlé a pohodlné.
Ale aplikace nablízí i spojení pro vlaky a autobusy a MHD v různých městech Česka.

Hledání je uživatelsky opravdu přátelské a rychlé.
Snadno lze načíst předchozí i následující spojení.
Lze zvolit datum a čas pro příjezd nebo odjezd. A nastavit PŘES co pojedeme.
Lze zobrazit podrobnosti - jednotlivé zastávky
atd.atd.
Je třeba mít aktivní službu  IvM  - Internet v Mobilu. (Za sebe mám mobilní data noormálně vypnutá, zapínám je jen pro konkrétní použití. Záleží ale asi na konkrétním telefonu, jak je to u něj snadné)


Příklad vyhledání:

 


ZÁLUDNOSTI Pubtranu

  • Některé spoje Pubtran nepreferuje. Např. od nás na nádraží Klánovice jezdí autobus 251, kdežto Pubtran nás posílá 250kou do Běchovic a až tam nastoupit na vlak. Musíme mu pak naši cestu vnutit pomocí tlačítka "Tři tečky" a  Přes=Klánovice(vlak).  Protože je to příjemnější cesta a menší pravděpodobnost dopravní zácpy.


Čtečka QR kódů  QR Droid™ 
pro získání více  informací
https://play.google.com/store/apps/details?id=la.droid.qr

Těchto čteček existuje také více, já si první nainstalovala tuto. Telefon pak dokáže sejmout internetovou adresu s např. s informacemi o nějakém místě. Bývá i na naučných stezkách.  Zatím jsme využili jen tak pro zajímavost..
Telefon se přidrží nad obrázkem QR kódu a tím se nabídne k uložení  internetová adresa s nabízeným obsahem
Je třeba mít aktivní službu  IvM  - Internet v Mobilu. (Za sebe mám mobilní data noormálně vypnutá, zapínám je jen pro konkrétní použití. Záleží ale asi na konkrétním telefonu, jak je to u něj snadné)


10 komentářů:

  1. Od Ježíška si přeji nějaký chytrý telefon, který bude takové mapy zvládat. Ten můj současný blbeček se na nic nezmůže :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to budou hezké hravé Vánoce:)
      Za sebe jsem do telefonu na začátku letošního roku docela investovala, mám Samsung Galaxy S3, ale jsem s ním moc spokojená.

      Vymazat
  2. já jsem nedávno dostala k narozeninám chytrý telefon, protože i já měla blbečka, který si navíc dělal co chtěl. Jen tam nemám android. Jsem s ním sice spokojená, ale mapy.cz, které miluju tam jdou bohužel jen on-line. Takže když se ztratím někde v lese, je mi to nanic

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je škoda, snad off line mapy.cz brzy rozšíří i na další systémy...
      I když ty mapy on-line tolik dat nespotřebují, jenže zas v lese nemusí být signál.

      Vymazat
    2. přesně tak, v lese aby člověk wifinu pohledal :-)) Někde jsem ale četla, že snad i phone8 by měl mít v dohledné době mapy off line. Už se na to těším, ale co znamená dohledná doba, to netuším...

      Vymazat
    3. Hi:) Dobrá připomínka, zapomněla jsem u aplikací uvést, která vyžaduje aktivní internet v mobilu (on-line mapy, aladin, meteoradar, pubtran). Hned to doplním!
      Za sebe mám mobilní data vypnutá, až když chci vědět, kdy mi něco jede, tak je zapnu a použiju pubtran třeba..

      Vymazat
  3. Moc pekny clanek o aplikacich neni nad to bych vyletnik s moderni technologii je tu pak mensi sance na to se ztratit a zmoknout.

    OdpovědětVymazat
  4. Tohle jsou hodně dobré tipy. Nedávno jsem si byl nucen koupit nový telefon s Androidem protože na ten starý už nevycházely žádné aktualizace a polovina aplikací nefungovala. Jednou z nich byly právě ty mapy.cz Musím říct, že ta jejich aplikace je opravdu vychytaná. Na výlety je to tisíckrát lepší než nějaké Google maps. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel mám podobnou zkušenost. Věc se má tak, že pro starší platformy se už vývoj mobilních aplikací jednoduše nevyplatí protože je používá čím dál méně lidí. Sám se v tomto oboru tak trochu pohybuji, takže o tom něco málo vím. Nevýhoda je, že funkční telefony takto často končí na skládkách čistě jen z toho důvodu, že už pro ně prostě není podpora.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu, komentář mě potěší :)